24 aprilie 2014, 11:14 Caleidoscop views 12532
Trei foşti astronauţi NASA: „Doar norocul ne salvează de catastrofă” (VIDEO)
Foto: descopera.ro
24 aprilie 2014, 11:14 Caleidoscop views 12532

Trei foşti astronauţi NASA: „Doar norocul ne salvează de catastrofă” (VIDEO)

Pe 22 aprilie 2014, cu ocazia Zilei Pămîntului, trei foşti astronauţi NASA au organizat o conferinţă de presă în cadrul căreia au prezentat noi dovezi descoperite de oamenii de ştiinţă ce atestă că planeta noastră a suferit de 3 pînă la 10 ori mai multe impacturi cu asteroizi uriaşi decît se credea pînă acum.

Datele colectate de o reţea de avertizare asupra armelor nucleare, ce au fost dezvăluite de Ed Lu, fost astronaut şi totodată CEO-ul Fundaţiei B612, în cadrul conferinţei au arătat că „singurul lucru care previne o catastrofă provocată de un asteroid de dimensiunile unui oraş este norocul chior".

Cercetătorii au descoperit că din 2001 pînă astăzi au avut loc 26 de explozii de o intensitate similară celor produse de o bombă atomică. Exploziile au avut loc în regiuni izolate, departe de zonele locuite, însă au fost detectate de o reţea de avertizare concepută pentru a detecta exploziile nucleare.

Exploziile au variat în energie între 1 şi 600 de kilotone, toate fiind probocate de asteroizi. Spre comparaţie, bomba nucleară care a distrus Hiroshima în 1945 a explodat cu o energie de 15 kilotone.

„Această reţea a detectat 26 de explozii multi-kiloton din 2001, toate datorîndu-se impacturilor asteroizilor. Aceste date arată că impactul unui asteroid nu este un eveniment rar, ci are loc de 3-10 ori mai des decît credeam pînă acum. Faptul că niciunul dintre aceste impacturi arătate în clipul video nu a fost detectat în prealabil dovedeşte că singurul lucru care previne o catastrofă este norocul chior. Scopul misiunii B612 Sentinel este de a găsi şi de a detecta asteroizii cu cîteva decenii înainte să lovească Pămîntul, pentru a ne permite să le deviem traseul", a comentat Ed Lu, CEO-ul fundaţiei B612, care a organizat conferinţa de presă.

Asteroizii cu diametre mai mici de 40 de metri - ceva mai puţin decît o jumătate de stadion de fotbal american - au potenţialul de a distruge un oraş întreg, a declarat Ed Lu.

"Imaginaţi-vă un bloc uriaş de birouri care se deplasează în spaţiu cu Mach 50", a adăugat el.

Mach 50 este o viteză de 50 de ori mai mare decît viteza sunetului, adică 61.250 de kilometri/ oră.

NASA a implementat deja un program care monitorizează asteroizii cu diametre mai mari de 1 kilometru. Un obiect de o asemenea mărime, echivalent cu un mic munte, ar genera consecinţe globale dacă ar lovi Terra.

Un asteroid cu un diametru de aproximativ 9,6 kilometri a lovit Pămîntul în urmă cu 65 de milioane de ani, declanşînd schimbări climatice despre care se crede că ar fi cauzat dispariţia dinozaurilor şi a celor mai multe specii de pe Terra din acea vreme.

"Evenimentul de la Celiabinsk ne-a arătat că şi asteroizii cu diametre de 20 de metri pot avea efecte substanţiale", a spus Ed Lu.

Specialiştii apreciau că asteroizii cu efecte letale lovesc Pămîntul la fiecare o sută de ani, însă acea predicţie nu se baza pe dovezi concrete.

La eveniment au participat şi astronauţii Tom Jones şi Bill Anders, aceştia ţinînd o prelegere intitulată „Salvînd Pămîntul prin ţinerea asteroizilor de mari dimensiuni la distanţă".

Fundaţia B612 a lansat un parteneriat cu Ball Aerospace pentru a construi un telescop cu infraroşu finanţat din fonduri private, denumit Sentinel Infrared Space Telescope Mission. Atunci cînd va ajunge pe o orbită solară, mai aproape de Soare decît de Terra, Sentinel va folosi razele infraroşii pentru a detecta sute de mii de obiecte mai mari de 140 de metri în diametru ce se găsesc în apropierea Pămîntului şi care nu sînt cunoscute astăzi oamenilor.

Telescopul, care va costa aproximativ 250 milioane de dolari, va fi lansat în 2018 la bordul unei rachete SpaceX Falcon 9.

Fundaţia B612 s-a inspirat în alegerea numelui său de la o planetă fictivă din cartea "Micul prinţ" scrisă de romancierul şi aviatorul francez Antoine de Saint-Exupery.

Sursa: descopera.ro

Pamint , catastrofe , NASA , cosmos , Astronomie

Căplani este un sat şi comună din raionul Ştefan Vodă. Căplani este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 25 km de orașul Ștefan Vodă și la 138 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 3631 de oameni. Satul Căplani a fost menționat documentar în anul 1739.