29 iulie 2014, 16:17 Caleidoscop views 9872
Oamenii de știință au descoperit de ce au dispărut dinozaurii
Foto: stirileprotv.ro
29 iulie 2014, 16:17 Caleidoscop views 9872

Oamenii de știință au descoperit de ce au dispărut dinozaurii

Dinozaurii au fost stersi de pe fata Pamantului din cauza exploziei unui asteroid, chiar cand specia lor era foarte vulnerabila. Aceasta este principala concluzie a unui nou studiu, realizat de mai multi experti din Marea Britanie, SUA si Canada.

Doctorul Steve Brusatte de la Universitatea Ediburgh a declarat ca, oricum, cresterea constanta a nivelului marilor si activitatile vulcanice au facut ca, la acea vreme, multe specii sa fie in pericol de disparitie. In aceste conditii, daca acel asteroid ar fi lovit Terra cu cateva milioane de ani mai tarziu sau mai devreme, atunci specia dinozaurilor ar fi avut o sansa sa supravietuiasca - situatie care acum ar putea fi denumita "un mare ghinion". Aceste concluzii au fost publicate in jurnalul de specialitate Biological Reviews.

"A fost o furtuna perfecta de evenimente care s-a intamplat sa fie la apogeu exact cand dinozaurii erau foarte vulnerabili", a mai declarat dr. Brusatte, citat de BBC News.

La acest studiu au colaborat 11 experti in cercetarea dinozaurilor, care au incercat sa ajunga la concluzie comuna in ceea ce priveste disparitia care s-a produs in urma cu 66 de milioane de ani. Ei s-au pus de acord asupra faptului ca unele specii de dinozauri erau deja pe cale de disparitie inainte ca asteroidul sa loveasca Terra. Insa una dintre intrebarile cheie este daca acest declin gradual ar fi dus la disparitia totala a dinozaurilor chiar daca NU avea loc impactul. Expertii spun ca, desi unele specii de dinozauri ierbivori din America de Nord erau deja pe cale de disparitie in acea perioada, nu exista dovezi clare ale acestui declin pe termen lung.

Dr. Brusatte este de parere ca daca asteroridul ar fi lovit Pamantul cateva milioane de ani mai devreme, inainte ca mediul sa se inrautateasca, sau chiar mai tarziu, dupa ce dinozaurii s-ar fi putut readapta la noile conditii, acum ar fi putut trai pe langa noi. "Cu 5 milioane de ani mai devreme, ecosistemul dinozaurilor era mult mai puternic, speciile lor erau mult mai diversificate, baza lantului alimentar era mai robusta si era mult mai greu sa dobori unele specii", spune el.

Aceasta idee intriganta naste intrebarea despre felul in care ar fi putut evolua dinozaurii. S-ar fi putut dezvolta precum mamiferele, devenind o specie avansata, similara cu oamenii moderni?

"Ar fi fost posibil ca eu-dinozaurul sa am o discutie cu dumneavoastra-dinozaurul, in ziua de azi?" a intrebat reporterul BBC.

"Este posibil!", a raspuns profesorul Brusatte. "Niciodata sa nu spui niciodata cand este vorba despre evolutie. Cu siguranta este posibil ca dinozaurii sa fi fost capabili sa dezvolte inteligenta".

In aceste conditii, oamenii de stiinta spun ca apare o alta posibilitate, aceea ca oamenii moderni sa nu mai fi existat, daca dinozaurii ar fi dezvoltat inteligenta.

Sursa: stirileprotv.ro

dinozauri , descoperire , savanti

Vulpești este un sat din cadrul comunei Mănoilești, raionul Ungheni. Localitatea se află la distanța de 10 km de orașul Ungheni și la 113 km de Chișinău. La recensămîntul din anul 2004, populaţia satului constituia 1466 de oameni. Satul Vulpești a fost menționat documentar în anul 1617.