22 octombrie 2014, 10:49 Caleidoscop views 12321

Cercetătorii au descoperit un „ceas biologic” al ADN-ului

Foto: takie.org

Cercetătorii americani au descoperit un mecanism în ADN-ul uman care funcţionează asemenea unui 'ceas biologic' ce poate măsura vîrsta ţesuturilor şi a organelor şi ar putea ajuta la înţelegerea procesului de îmbătrînire, relatează revista Genome Biology, citată de EFE.

Potrivit studiului realizat de un grup de cercetători de la Universitatea California din Los Angeles (SUA), acest 'ceas' arată că, deşi multe ţesuturi sănătoase îmbătrînesc în acelaşi ritm cu restul corpului, unele o fac totuşi mai rapid sau mai lent decît celelalte. Cercetătorii cred, astfel, că descifrarea funcţionării acestui 'ceas' va ajuta la înţelegerea procesului de îmbătrînire şi de asemenea la dezvoltarea de tratamente pentru controlarea acestui proces.

'Ar fi foarte emoţionant să apară intervenţii terapeutice pentru a reseta acest ceas şi, cu optimism, să ne menţinem tineri', a declarat Steve Horvath, profesor de genetică la Universitatea California. În cadrul cercetării, Horvath a analizat peste 8.000 de mostre de ADN de la 51 de tipuri de ţesuturi şi celule ale corpului, observînd cum metilarea, un proces natural care modifică chimic ADN-ul, variază în funcţie de vîrstă.

Ceasul biologic se accelerează în primii ani de viaţă pînă în jurul vîrstei de 20 de ani, apoi îşi reduce din viteză şi menţine un ritm continuu, potrivit studiului, care precizează că deocamdată nu se ştie dacă schimbările produse în ADN provoacă îmbătrînirea. 'Apariţia firelor de păr gri este un semn de îmbătrînire, dar nimeni nu poate spune şi cauza acestei îmbătrîniri', a subliniat Harvath.

Acest ceas biologic a relevat rezultate deosebite. Astfel, cercetătorii au putut constata în cazul ţesuturilor sănătoase ale inimii că vîrsta sa biologică este cu aproape nouă ani mai tînără decît s-a crezut, în timp ce ţesuturile mamare de la femei îmbătrînesc mai rapid decît restul corpului. 'Ţesuturile mamare feminine, inclusiv cele sănătoase, par mai bătrîne decît celelalte ale corpului uman. Este un rezultat interesant, întrucît cancerul mamar este cea mai răspîndită formă de cancer la femei. În plus, vîrsta este unul dintre factorii de risc pentru apariţia cancerului, astfel încît acest tip de rezultate ar putea explica de ce cancerul mamar este atît de curent', a arătat Horvath.

Sursa: www.agerpres.ro

descoperire , ADN , stiinta

Vorniceni este un sat şi comună din raionul Străşeni. Vorniceni este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 16 km de orașul Strășeni și la 39 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 5220 de oameni. Satul Vorniceni a fost menționat documentar în anul 1420.