Mergi spre compartimentul: Localitaţile Moldovei și diasporei
02 iulie 2018, 12:10 views 17371
Excursii pe străzile Chișinăului: Bulevardul Dacia (Foto)
02 iulie 2018, 12:10 views 17371

Excursii pe străzile Chișinăului: Bulevardul Dacia (Foto)

Plimbîndu-ne prin Chișinău, am ajuns treptat la Botanica și am decis să vă povestim nu numai despre una dintre străzile principale ale acestui sector, ci și a orașului în întregime. Nu e cea mai veche și cu siguranță nu e acea stradă care să abunde de evenimente istorice, dar este dificil să găsim pe cineva care să nu o cunoască. În primul rînd, pentru că face legătura între Centru și Botanica, iar în al doilea rînd, pentru că acesta este drumul spre Aeroport și în al treilea rînd, este un drum lat, lung și dacă vreți e o stradă vastă, impresionantă.

Inițial, strada se numea prospectul Păcii - în orice oraș există sau cel puțin, trebuie să fie o stradă cu această denumire. Această e bineînțeles o valoare universală necondiționată, dar după Declarația de Independență autoritățile au redenumit strada - în onoarea dacilor, strămoșilor moldovenilor, iar pornind de la tradițiile Europei s-a decis ca această stradă să se numească bulevard. Schimbarea denumirii, am vrea să credem, nu a schimbat în nici un fel dorința celor de la putere de pace în întreaga lume, pur și simplu nu era la acel moment nici o stradă mai potrivită demnă să poarte numele Dacia.

Construcția bulevardului a început în anii '60 ai secolului trecut - cînd a fost necesar de a elibera orașul și de a construi un drum convenabil și de înaltă calitate spre Aeroport, pe care oaspeții republicii s-ar fi putu deplasa confortabil și plăcut, dar și să arate estetic intrarea în capitala RSSM. Pe atunci bulevardul începea de la intersecția străzilor Trandafirilor și Hristo Botev.

Bulevardul se termina la Aeroportul Chișinău, în același timp, deja exista (și mai tîrziu, în anul 1974, a apărut clădirea modernă a Aeroportului).

În conformitate cu proiectele de reconstrucție și dezvoltare ale Chișinăului, adoptate în anul 1971, la începutul anilor optzeci a început construcția viaductului.

Construcția acestuia a costat o sumă ireală pentru acele vremuri - aproximativ 1 miliard de ruble, dar acest lucru este de înțeles. Viaductul a cunoscut trei etape de construcție, dintre care ultima a fost finalizată în anul 1989. Cîteva cifre: lungimea viaductului este de aproximativ 1600 m, lățimea drumului în fiecare direcție - 14 m, iar viaductul este format din trei poduri (de 120, 300 și 465 m lungime) și de două îndiguiri între ele. Se spune că pilonii de suport ai viaductului sînt puși la o adîncime de 32 m.

La începutul anilor '70 a început construcția prospectului Păcii cu blocuri de 16 și 18 etaje, iar în anul 1975 această stradă a fost anunțată ca fiind una dintre arterele principale ale Chișinăului. Zona prospectului Păcii amintea întotdeauna de o zonă liniștită, preponderent cu blocuri de locuit, dar în momente diferite, aici au apărut magazinele: „O mie de mărunțișuri", „Marița", „Bogatîri", „Sdelai sam", magazinul de cult „Pinguin" cu o diversitate îmbietoare de înghețată colorată – puncte de atracție preferate nu numai de către locuitorii din alte zone ale orașului, dar, de asemenea, de acei care veneau la cumpărături din provincie.

Foarte des vizitate erau și restaurantul „Rusi", Oficiul de Stare Civilă, celebra frizerie „Olimpiada" și primul magazin „Franzeluța" cu batoane de pîine proaspătă, crocantă, rîndul după care ajungea, uneori, pînă la partea carosabilului.

La sfîrsitul anilor '80 a început construcția unuia dintre simbolurile Chișinăului – Complexului Locativ „Porțile Orașului". Ideea a aparținut arhitectului Iurie Tumanian, iar arhitect al proiectului a fost soția lui Iulia Scvorțova.

Blocurile multietajate cu numerele 50 și 51/1 erau văzute de departe, astfel încît, după Aeroport acestea erau primele clădiri pe care le vedeau cei sosiți.

Se consideră că Porțile Orașului se află într-o stare proastă și că anume acestea (inclusiv), în anul 2012, au făcut ca Chișinăul să fie clasat pe locul șapte în lista cu cele mai urîte orașe din lume, conform unui portal de Internet australian.

Cu siguranță, în apropiere această vedere nu este pentru cei slabi de înger, dar de departe - mai ales pe timp de noapte - Porțile Orașului pot fi considerate în continuare subiect al mîndriei noastre.

foto: Maxim Ciumaș

În anul 2006 a fost deschis Stadionul «Zimbru» - singura la acest moment arenă sportivă cu care ne putem fi mîndri. În anul 1973 pe bulevardul Dacia a fost deschisă Grădina Botanică cu suprafața de aproximativ 105 hectare, iar în anul 1978 - unica Grădină Zoologică din Moldova.

Grație faptului că suprafața e vastă și netedă pe prospectul Păcii se desfășurau adesea multe concursuri, spre de exemplu, maratoane de alergat și mers pe jos sportiv, competiții la ciclism, ba chiar o dată pe aici a fost purtată Flacăra Olimpică.

În plus, prospectul este renumit cu mini-duzii plantați aici, farmecul special al cărora locals.md, l-a mediatizat pe larg anul trecut.

Pe prospectul Păcii și bulevardul Dacia întotdeauna a circulat o cantitate suficientă de transport public. În anul 2006 a apărut ideea în programul pre-electoral al cuiva de a declara oficial necesitatea extinderii liniei de troleibuz pînă la Aeroport. În anul 2012, primarul a ales să fie prelungită linia de troleibuz în favoarea străzii Muncești.

Nu știm cît de mult are nevoie orașul nostru de un troleibuz care să circule extrem de încet, tîrîndu-se spre Aeroport și înapoi, ținînd cont de faptul că acesta va costa, cu siguranță nu mai puțin decît cunoscutul pilon pentru steag. Dar, cu siguranță, știm cu toții că copiii Chișinăului au nevoie de grădinițe confortabile și luminoase. Ei bine, și încă de o mulțime de alte lucruri.

Sursa: locals.md

Cuvinte cheie:

istoria , oraș , excursie , Chisinau , strada

Comentarii

 (0)
 
*
Cel puţin 3 caractere, doar litere latine

*
Cod Antispam:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Oraș
Prima atestare:
1431
Populația:
15624 locuitori
Logo

Edineţ este un oraş din Republica Moldova, centrul administrativ al raionului Edineţ. Amplasat în nordul Republicii Moldova, oraşul Edineţ este situat la o distanţă de 200 km de Chișinău.  Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia oraşului constituie 15624 de locuitori. Localitatea este atestată documentar în anul 1431 cu numele Vedinţi, fiind întărită de către Alexandru cel Bun lui Cupcici vornic.

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.