15 septembrie 2014, 16:19 views 9377
Materiale din compartiment: Toate noutăţile | Galeria foto | Galeria video |

De-a lungul toltrelor: de la Văratic pînă la Duruitoarea, Rîșcani

Lanţurile de toltre de-a lungul malului stîng al rîului Ciuhur şi vederea spre braţul rîului Ciuhur al lacului de acumulare Costeşti, în apropiere de satul Văratic

Propunînd atenției dumneavoastră acest traseu turistic foarte interesant, în opinia noastră, ne continuăm călătoriile de-a lungul minunatului rîuleţ Ciuhur. Anterior v-am prezentat cîteva publicații despre acest rîu și atracțiile lui turistice, printre acestea: „De-a lungul r. Ciuhur printre toltrele de la Rîşcani: de la s. Druţa pînă la s. Duruitoarea Nouă", „Rîul Ciuhur de la izvor pînă la vărsare", „Defileul din toltre, de lîngă satul Pociumbeni, Rîșcani", precum și povestirea despre „Defileul Văratic", pe care l-a format unul dintre afluenții Ciuhurului, pîrîul Văratic.

Am descoperit acest traseu într-o anumită măsură, întîmplător, așa cum, ni s-a întîmplat, de altfel, de mai multe ori înainte, în timpul călătoriilor noastre pe drumurile dragei noastre Moldove. Cînd am încheiat cercetarea și fotografierea Defileului Văratic, am hotărît să vizităm satul Duruitoarea, din apropierea Costeştilor, pentru a completa colecţia noastră de poze ale faimoasei peşteri. Ceva mai devreme mergeam de la Văratic pînă la Duruitoarea pe un drum de ocolire, ceea înseamnă circa 20 de kilometri, iar apoi am observat un drum de ţară care urca în deal și ducea chiar sus de braţul Ciuhurului. Nu am mers nici un kilometru, că am şi ajuns chiar în vîrful lanţului de toltre, sus de Ciuhur, de pe care ni s-a deschis o priveliște cu adevărat uimitoare.

Toltre, sus de braţul rîului Ciuhur al lacului de acumulare Costeşti vizavi de satul Duruitoarea Nouă

În primul rînd, în faţa noastră se întindea satul Văratic pe malul opus al lacului de acumulare. Am văzut în toată splendoarea peninsula pitorească cu formă bizară, ni s-a deschis privirilor panorama lanţului de toltre atît înspre Varatic- Horodişte, adică spre vest, cît și şerpuiturile bizare ale toltrelor de coastă în direcţia satelor Duruitoarea Nouă și Duruitoarea.

Tot aici am văzut un defileu mic cu o cascadă, care întretăia malul abrupt, expunînd aflorimentele pitorești ale şirului de toltre. Aici ne-am petrecut cea mai mare parte din timp, într-atît ne-a fascinat priveliştea ce ni s-a deschis.

Apoi ne-am continuat drumul, deviind într-o parte de la coastă, fără să ştim încă, dacă drumul ne va aduce la destinaţia ce ne-am propus-o. În curînd însă drumul de ţară a cotit din nou spre lacul de acumulare, noi pomenindu-ne pe o pantă abruptă, în josul căreia privirile noaste au fost atrase de imensa carieră, care a distrus, practic, cea mai mare parte a lanţului de toltre. Este o privelişte destul de tristă, drept consolare ne-a servit însă vederea panoramică spre lacul de acumulare Costeşti, la confluența rîului Ciuhur în Prut. Un pic mai devreme, am trecut de locul unde pe malul opus, care e domol, se află satul Duruitoarea Nouă. Veți vedea în albumul nostru foto cîteva poze, făcute de noi ceva mai devreme exact de acolo. Pe ele puteţi vedea stîncile și peșterile bizare din lanţul de toltre, pe care de pe malul stîng, desigur, nu le poţi vedea.

Toltrele Defileului Duruitoarea

În mod surprinzător, drumul s-a dovedit a fi bun, deși plin cu praf și în curînd acesta ne-a adus în satul Duruitoarea. Am fost aici şi mai înainte, atunci cînd am examinat Defileul Duruitoarea şi celebra peșteră paleolitică, despre care vă vom povesti în detalii într-una din publicațiile noastre viitoare. Fotografiile Defileului Duruitoarea, prezentate în album, au fost realizate de noi anume atunci. Astfel, prezentîndu-vă acest traseu turistic mic, am încercat să vi-l arătăm stereoscopic, adică, de pe ambele maluri ale Ciuhurului, ba chiar şi în diferite perioade ale anului. Sperăm că acest lucru vă va ajuta să apreciaţi mai bine frumusețea unei astfel de călătorii.

În concluzie, vă v-om spune că la sfîrșitul acestui traseu, puteți coborî spre malul lacului de acumulare ca să priviţi depărtările care vi se deschid în faţă, să vă odihniţi, pur şi simplu, să luaţi o gustare în aer liber. Anume acest lucru l-am făcut înainte să purcedem la drumul lung spre casă.

Vă dorim călătorie plăcută și ne luăm rămas bun, pînă la noi întîlniri pe întinderile Moldovei.

De-a lungul toltrelor: de la Văratic pînă la Duruitoarea, Rîșcani - album foto

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1609
Populația:
1719 locuitori

Bulăieşti este un sat şi comună din raionul Orhei. Bulăieşti este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 26 km de oraşul Orhei şi la 73 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 1719 oameni. Satul Bulăiești a fost menționat documentar în anul 1609.

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.