21 august 2014, 16:02 views 12841
Materiale din compartiment: Galeria foto | Galeria video |

Defileul de lîngă satul Văratic, Rîşcani

Cascada în partea de sus a Defileului Văratic, prim-plan

După călătoriile noastre de-a lungul rîului nordic Ciuhur v-am povestit despre numeroasele monumente ale naturii, situate pe cursul său, sperăm să vă povestim şi despre alte minuni ale acestui rîu uimitor. În toamna anului 2013, încheindu-ne călătoria de la satul Druţa pînă la Horodişte, ne-am pomenit aproape de satul Văratic, situat pe braţul Ciuhurului, lacului de acumulare Costeşti. Ne-am amintit despre cunoscutul defileu, format de pîrîul Văratic, afluentul de dreapta al Ciuhurului.

Însă atunci am renunţat la ideea de a continua să înaintăm în defileu, deoarece din cauza toamnei secetoase pîrîul de la fundul defileului secase complet. Cu toate acestea, urcîndu-ne pe versantul stîng abrupt al defileului, am făcut cîteva fotografii panoramice ale acestui monument al naturii şi am decis să ne întoarcem anul viitor pentru a ne încheia povestirea despre el. Astfel a apărut această publicație.

Defileul Văratic, spre deosebire de multe alte defileuri de printre lanţurile de toltre, este destul de mic, lungimea lui fiind doar de circa un kilometru. Este împrejmuit de şiruri de toltre relativ nu foarte înalte, mai joase pe partea dreaptă a pîrîului (de aproximativ 30 m) și mai înalte pe malul stîng (60-70 m). Defileul este sinuos, lățimea lui variind de la 10 pînă la 30 m, pe alocuri extinzîndu-se pînă la 50-60 m. Pîrîul propriu-zis are o lățime de aproximativ 2-3 m, iar adîncimea nu e mai mare de jumătate de metru. În partea de sus a defileului în pîrîul Văratic se varsă un alt pîrîru, fără denumire, care formează o vale foarte frumoasă, cu iarbă deasă, mănoasă şi flori pestriţe.

Pantele pitoreşti ale Defileului Văratic

De menţionat faptul că întreg defileul, mai ales versantul drept, este foarte pitoresc, graţie abundenței ierburilor și florilor. Iar în combinație cu lichenii multicolori care acoperă pantele abrupte ale depunerilor de calcar tabloul încîntă, pur şi simplu, privirea.

În timpul ultimei noastre excursii pîrîul Văratic avea un nivel ridicat al apei, la fel, și afluentul lui stîng din partea superioară a defileului, aşa că nu puteai sări pur şi simplu de pe un mal pe altul, a trebuit să căutăm treceri din bolovani sau să o facem prin vad.

În partea de sus defileul s-a îngustat considerabil, pînă cînd s-a transformat într-o crăpătură îngustă între stîncile aproape abrupte, fiind împădurit cu arbori și arbuști. Făcîndu-ne drum prin acest desiş, ca și cum ne-am pomenit într-o fîntînă adîncă cu vîrtej la mijloc. Din trei părţi eram înconjurați de pante aproape verticale de toltre. Iar în partea de sus a peretelui acestei fîntîni, prin hîrtopul oval, alungit pe verticală cădea în vîrtej cascada. Înălțimea căderii apei e de aproximativ 3 m, lățimea fluxului ‒ de aproximativ 1,5 m. Jeturile de apă unduiesc suprafaţa vîrtejului, graţie acestui fapt razele soarelui care pătrund de sus se reflectă și joacă în toate culorile pe pantele abrupte ale defileului. Este o privelişte cu adevărat magică și fascinantă. Am realizat două materiale video scurte în acest loc minunat. Am stat aici o perioadă îndelungată, desfătîndu-ne cu liniștea și răcoarea care domnește aici.

Partea de sus a Defileului Văratic

Iar apoi, am decis să nu ne întoarcem pe acelaşi traseu, ci să mergem în sus, prin valea formată de pîrîul, fără denumire. Pe alocuri iarba ne era pînă la brîu, abundenţa florilor ne-a uimit plăcut. Însă în partea superioară a văii ni s-au deschis complet alte peisaje. Iată despre ce este vorba, sus de Defileul Văratic s-a extins o carieră foarte mare, care a distrus deja cea mai mare parte a maiestuosului lanţ de toltre împădurite. Pe una dintre fotografiile noastre veți vedea o parte a şirului de toltre intactă încă și peisajul lipsit, practic, de viață a carierei explorate. Nu am vrea să credem că stîncile din jurul cascadei, dar şi defileul propriu-zis, pot dispărea şi ele în curînd. Pe întreg traseul parcurs de noi nu am văzut nicăieri panouri care să indice că aceste locuri fac parte din rezervaţie şi că se află sub protecţia statului, astfel încît temerile noastre nu sînt rod al imaginației. Ne luăm rămas bun pe această notă, în speranţa noilor întîlniri.

Defileul de lîngă satul Văratic, Rîşcani - album foto

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1636
Populația:
2837 locuitori

Speia este un sat şi comună din raionul Anenii Noi. Satul este situat la o distanţă de 18 km de oraşul Anenii Noi şi la 50 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituie 2837 de oameni. Prima atestare documentară a satului Speia (cu numele Chivărul) datează din anul 1636.

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.