12 june 2019, 14:00 views 3837
Cît de sigure sînt podurile din Chișinău? (Foto)
12 june 2019, 14:00 views 3837

Cît de sigure sînt podurile din Chișinău? (Foto)

Deocamdată, experții susțin că podurile capitalei încă nu prezintă pericol, însă trei dintre ele au nevoie de reparații urgente.

NM a încercat să afle cine și cum monitorizează starea podurilor capitalei, cînd acestea au fost reparate ultima dată și dacă se prevăd reparaţii în viitorul apropiat, transmite NOI.md cu referire la newsmaker.md.

În Chișinău există 20 de poduri construite în anii 60 - 80 ai secolului trecut. Aspectul multor dintre ele provoacă îngrijorare - trotuarele și carosabil avariate, îmbinări de expansiune deteriorate, bucăți de beton căzute pe grinzi și suporturi.

Experții asigură totuși că, deocamdată, podurile capitalei nu prezintă pericol. Potrivit inginerului Anatolie Omelko, majoritatea podurilor din Chișinău sînt într-o stare satisfăcătoare, dar „defectele și avariile progresează în timp, deoarece podurile nu au fost reparate în ultimii 10-15 ani". Potrivit acestuia, „dacă podurile sînt reparate regulat, ele pot sta timp de o sută, două sute și chiar trei sute de ani".

Şi decanul Facultății de Urbanism și Arhitectură a Universității Tehnice, Sergiu Bejan, consideră că podurile capitalei nu sînt încă periculoase. "Există probleme cu îmbinările de expansiune, grinzile extreme, carosabilul și trotuarele, dar elementele portante și suporturile sînt în stare satisfăcătoare", a spus Bejan. Reparația urgentă, potrivit lui, necesită podul pe stradă Ismail.

Au nevoie de reparații urgente, potrivit experților, încă două poduri – cel de pe stradă Mihai Viteazul și cel de pe bdul Renașterii. Pe aceste trei poduri din Chișinău este cel mai intensiv trafic, deci şi uzura lor este mai activă.

Cunoaște situația cu podurile și noua conducere a primăriei. Viceprimarul Chișinăului pentru Urbanism și Mobilitate Urbană, Victor Chironda, într-o discuție cu NM a numit starea celor trei poduri care leagă centrul orașului cu Rîşcani și Ciocana: „Din cîte mi s-a spus, starea este critică. Aceste poduri trebuie urgent reparate". Primarul Ion Ceban este de acord cu el: „Starea [a acestor poduri] este nesatisfăcătoare. Vom căuta bani pentru a începe reabilitarea lor. "

Adrian Boldurescu a declarat că anul acesta Direcţia Transport a comandat un proiect pentru repararea podurilor de pe stradă M. Viteazul și de pe bd. Renașterii. „În cîteva săptămîni ar trebui să obținem un proiect pentru repararea podului de pe strada Viteazul, iar un proiect pentru repararea podului de pe bulevardul Renaşteri va fi gata pînă în februarie. În curînd, va începe proiectarea reparației podului de pe str. Ismail", a spus Boldurescu. Potrivit lui Boldurescu, numai pentru a repara podul de pe stradă Mihai Viteazul este nevoie de aproximativ 50 de milioane de lei. Inginerul Omelko consideră că această sumă ar trebui să acopere nu numai reparația podului, ci și reabilitarea comunicațiilor care trec pe sub pod și deasupra acestuia. Potrivit șefului Direcţiei Transport, Adrian Boldurescu, de mai bine de 40 de ani, cele trei poduri în cauză nu au fost niciodată reparate capital. Anatoly Omelko a spus că podul de pe bd. Renaşterii a fost reparat în urmă cu aproximativ 20 de ani, iar podurile de pe stradă Viteazul și Ismail – acum aproximativ 10-15 ani. Dar apoi, potrivit lui, „reparația a fost una curentă cu elemente de reparaţie capitală". Potrivit lui Omelko, reparaţia capitală a podurilor trebuie efectuată la fiecare 25-30 de ani, iar cea curentă - la fiecare 7-10 ani. „Cînd traversăm podul, vedem doar asfalt. Dar sub asfalt există multe alte straturi: hidroizolare, straturi de protecție, cusături de formare, balustrade. Dacă toate aceste straturi, grinzi și suporturi mai mici sînt reparate la timpul potrivit, va fi nevoie de reparaţii mult mai rare", a spus expertul. Sergiu Bejan consideră că reparaţia capitală a podurilor mari poate fi efectuată la fiecare 50 de ani. „Dar pentru că podurile nu au fost îngrijite în mod corespunzător de la începutul anilor '90, acum starea lor tehnică nu corespunde vîrstei - putem spune că acestea au nu 50 de ani, ci chiar 70", a menționat expertul. Potrivit acestuia, pentru ca podurile să funcționeze mult timp, suporturile și îmbinările de expansiune trebuie înlocuite la fiecare 15 ani, iar îmbrăcămintea carosabilului – la fiecare șapte ani.

Source: newsmaker.md

Keywords:

Chisinau , pod

Comments

 (0)
 
*
3 characters or more, Latin letters only

*
Anti-SPAM code:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Settlements of Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1815
Populația:
22 locuitori

Lelina este un sat din cadrul comunei Salcia, raionul Șoldăneşti, situat la o distanță de 19 km de orașul Șoldănești și la 136 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituie 22 de oameni. Satul Lelina a fost întemeiat în anul 1815.

Library
Electronic library of www.moldovenii.md contains books, documents, audio and video materials about the Moldavian history, culture and civilization from the ancient time to nowadays.