24 december 2023, 11:00 Moldovan reality views 1063
De ce CFM nu mai este profitabilă și cum acest lucru se reflectă asupra angajaților
24 december 2023, 11:00 Moldovan reality views 1063

De ce CFM nu mai este profitabilă și cum acest lucru se reflectă asupra angajaților

Întreprinderea de Stat «Calea Ferată din Moldova» (CFM) înregistrează, în prezent, o scădere cu 30 la sută a volumului de mărfuri transportate. Dat fiind faptul că CFM este la autofinanțare, legătura dintre banii încasați pentru aceste servicii prestate și situația financiară de la întreprindere este una directă. Noi.md a discutat pe marginea acestui subiect atît cu reprezentanții CFM, dar și au aflat de la ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale cum va fi susținut din bugetul de stat domeniul transportului feroviar din Moldova.

Venitul mediu lunar al CFM este, în prezent, de 80-85 de milioane de lei. În același timp, bugetul salarial este lunar de peste 60 de milioane de lei (cu tot cu impozite). În condițiile în care în prezent, pe de o parte, se atestă o scădere a volumului de mărfuri transportate, iar, pe de alta, întreprinderea trebuie să achite salarii angajaților, să mențină cheltuielile operaționale și să acopere unele datorii istorice, CFM încearcă sa facă față tuturor acestor obligațiuni, pe care le are, notează Noi.md.

"În prezent, sîntem în situația cînd sînt achitate 70-80 % din salariile angajaților pentru luna septembrie. Avem peste 30 de filiale în toată țara, salariile se achită per filială, există un anumit grafic de achitare.Încercăm să facem tot posibilul să acoperim acum în decembrie salariile pentru luna septembrie. Ca obiectiv imediat următor, la care vom lucra deja din anul viitor, ne rămîn lunile octombrie și noiembrie", a spus pentru Noi.md Dmitri Prohnițchi, șef al Serviciului Comercial al CFM.

În același timp, Ion Zaporojan, președintele Federației Sindicatului Feroviarilor din Moldova, a menționat pentru Noi.md că activează în domeniu de foarte multă vreme, dar o astfel de situație de criză ca cea din prezent nu mai ține minte.

"Lucrez la CFM din anul 1992, dar vă spun sincer, o astfel de situație ca acum în ultimii ani, încă nu am mai văzut. Cei mai buni specialiști pleacă. Începînd cu anii 2008-2009, în specialiștii de la întreprindere nu se investește nimic, dar nimănui nu-i pasă și nimeni nu ajută cu nimic CFM. Oamenii sînt disperați și pot ajunge într-o zi să spună că nu mai ies la serviciu. Am organizat de-a lungul anilor și proteste, dar așa și nu ne-a auzit nimeni. Cu vreo lună și ceva în urmă, am apelat și la Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii", spune Ion Zaporojan.

Reprezentanții ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale afirmă, la rîndul lor, că în ceea ce privește restanțele salariale, conducerea instituției a estimat riscurile respective acum cîteva luni, fiind preîntîmpinată conducerea CFM despre necesitatea eliminării unor astfel de consecințe.

"Actualmente, conducerea Ministerului este nemulțumită de faptul că sînt restanțe privind remunerarea muncii în cadrul întreprinderii și a solicitat de la “Calea Ferată din Moldova” stingerea acestora în termeni restrînși", se arată în răspunsul instituției la solicitarea Noi.md.

Reprezentanții CFM spun că, în situația în care se află întreprinderea, se încearcă să se facă față cît de puțin la onorarea fiecărei obligațiuni. «Noi nu putem reduce drastic cheltuielile operaționale pentru că astfel se oprește calea ferată, dacă nu este combustibil sau dacă nu sînt piese de schimb, dar și să nu achităm deloc salarii tot nu putem», precizează Dmitri Prohnițchi.

Președintele Federației Sindicatului Feroviarilor din Moldova spune că deși autoritățile au fost notificate despre criza de la CFM în repetate rînduri, situația nu a obținut vreo rezolvare.

"Dacă sînt volume de transport, avem bani, dacă nu-nu. Vă spun cu toată sinceritatea că statul doar vorbește, dar nu se implică deloc în rezolvarea situației. Acum, la Anul Nou, mulți dintre feroviari, dacă lucrează cîțiva membri la CFM, nu vor avea ce pune copiilor pe masa de sărbătoare", a spus Ion Zaporojan.

În anul 2018, fondator al CFM a devenit Agenția Proprietății Publice (APP), care are un șir de obligații și drepturi privind administrarea întreprinderilor cu capital social majoritar de stat, conform cadrului normativ specializat. Iar Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale are rol de autoritate de reglementare a politicilor în domeniul transportului feroviar și de dezvoltare a infrastructurii feroviare.

"Conform atribuțiilor, Ministerul întreprinde acțiuni în vederea modernizării și extinderii infrastructurii feroviare, parcului rulant și asigurării unor conexiuni transfrontaliere sigure și eficiente. În context, criza actuală nu este datorată doar activității operaționale a întreprinderii feroviare. Pe parcursul anilor de independență, statul nu a acordat suport suficient domeniului feroviar, pasînd responsabilitatea financiară de administrare și gestionare a transportului feroviar doar pe umerii “Căii Ferate din Moldova”. Drept urmare, infrastructura feroviară este într-o stare proastă, expiră termenul de exploatare a vagoanelor și locomotivelor de manevră și lipsesc platforme digitale în vederea simplificării proceselor de contractare a serviciilor feroviare", se mai menționează în răspunsul Ministerului.

În anul 2022, a fost adoptat noul Cod al transportului feroviar, care prevede cofinanțarea din bugetul de stat a activităților de mentenanță a infrastructurii feroviare și a serviciilor de transport local de pasageri. Potrivit Ministerului Infrastructurii, documentul are ca prioritate îmbunătățirea situației actuale în domeniul transportului feroviar.

"Odată cu aplicarea acestui mecanism, punerea căruia în aplicare este planificată pentru anii viitori, domeniul transportului feroviar va beneficia de un suport simțitor din bugetul de stat", menționează instituția.

De cealaltă parte, mai mulți angajați ai CFM au scris în rețelele sociale că întreprinderea are nevoie de susținere imediată, or, spre exemplu, faptul că a fost anulată cursa care pornea de la ora 09.30 Chișinău-Iași (Socola) ar fi un indiciu că situația degradează tot mai mult. Măsura este una temporară, dă asigurări șeful Serviciului Comercial al CFM.

"În prezent, CFM operează 2 curse internaționale: Chișinău-București (zilnică) și Chișinău-Iași (Socola), care circula de două ori pe zi. Din considerente tehnice, am decis să scoatem a doua rută, cea care pleca la 09.30. Este o măsură temporară, imediat cum revenim la condițiile tehnice necesare, vom relua această cursă. În rest, bîrfe și zvonuri nu comentăm", a menționat pentru Noi.md Dmitri Prohnițchi.

Contactați de Noi.md pentru a comenta situația de la CFM, reprezentanții APP, fondator al întreprinderii, au spus că vor reveni cu un telefon, dar, deocamdată, nu au făcut-o.

În prezent, la CFM activează 5700 de angajați, întreprinderea avînd 36 de filiale.

Source: noi.md

Keywords:

calea ferata , angajații

Comments

 (0)
 
*
3 characters or more, Latin letters only

*
Anti-SPAM code:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Settlements of Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1927
Populația:
201 locuitori

Valea Florii este un sat din cadrul comunei Sărata-Galbenă, raionul Hînceşti. Localitatea se află la distanța de 25 km de orașul Hîncești și la 58 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 201 oameni. Satul Vale Florii a fost întemeiat în anul 1927.

Library
Electronic library of www.moldovenii.md contains books, documents, audio and video materials about the Moldavian history, culture and civilization from the ancient time to nowadays.