27 decembrie 2014, 13:04 Caleidoscop views 14964

Astronomii au descoperit Pandora din “Avatar”

Foto: topnews.ru

Pînă în prezent, astronomii au reuşit să detecteze planete din afara sistemului nostru solar. Greu, dar au reuşit. Însă descoperirea următoare e cu adevărat remarcabilă: pentru prima dată astronomii au descoperit un satelit natural situat în afara sistemului nostru solar, scrie site-ul io9.com. Situat la 1.800 de ani-lumină depărtare, acest satelit orbitează o exoplanetă de patru ori mai mare decît Jupiter.

Pentru a face descoperirea, David Bennett de la Universitatea din Notre Dame, Indiana (SUA) şi colegii săi au folosit o tehnică care nu este adesea utilizată pentru detectarea exoplanetelor. Se numește microlentilă gravitațională, un fenomen optic în care lumina care provine de la un obiect ceresc îndepărtat devine deformată și mărită de gravitaţia altui obiect din apropiere. Aceasta deformare poate crea un efect de mărire, făcînd obiectele cerești, cum ar fi planetele și galaxiile, mai ușor de găsit. Și acum, ca urmare a acestei tehnici, se pot găsi chiar şi sateliţi.

În 2011, echipa lui Bennett a observat un eveniment microlentilă, în care luminozitatea unei stele a fost amplificată de 70 de ori. O oră mai tîrziu, s-a observat un al doilea eveniment, acesta fiind mult mai mic; astronomii au interpretat acest lucru ca pe o trecere a unui obiect mare prin fața stelei, urmat de altul mai mic. Echipa lui Bennett a găsit două explicații: fie că este vorba de satelitul unei planete, fie este o stea pitică brună, orbitată de o planetă de mărimea lui Neptun. Dar, după efectuarea mai multor calcule, astronomii au trebuit să admită că explicația cea mai plauzibilă este aceea a detectării unei exoplanete însoţită de satelitul ei.

Dacă Pandora ar exista, noi am putea-o detecta şi-i studia atmosfera în următorul deceniua declarat astrofizicianul Lisa Kaltenegger, de la Centrul Harvard-Smithsonian pentru Astrofizică din Cambridge, Massachusets.  Ea a mai spus că giganţi de gaz în sistemul nostru solar au foarte mulţi sateliţi”.

Sursa: www.lovendal.ro

descoperire , Astronomie , satelit

Brăviceni este un sat şi comună din raionul Orhei. Brăviceni este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 19 km de oraşul Orhei şi la 63 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 1699 de oameni. Satul Brăviceni a fost menționat documentar în anul 1603.