24 decembrie 2012, 09:28 Caleidoscop views 7830

Descoperirea care ar putea revoluţiona fizica

Cercetătorii de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT) au descoperit un nou tip de magnetism, care ar putea schimba modul în care stocăm informaţii pe calculator. Studiul a fost publicat în revista Nature.

"Există o a treia stare fundamentală a magnetismului: este vorba despre quantum spin liquid (QSL)", a declarat Young Lee, profesor de fizică la MIT.

QSL acţionează complet diferit faţă de celelalte două forme de magnetism cunoscute pînă în prezent: feromagnetismul (folosit, spre exemplu, la busole şi magneţii de frigider) şi antiferomagnetismul (în care cîmpurile magnetice opuse dintr-un metal se anulează reciproc, modificînd structura metalului - cea mai cunoscută aplicaţie a antiferomagnetismului fiind hard-disk-urile).

Astfel, oamenii de ştiinţă de la MIT au creat un cristal în care particulele fluctuează continuu, precum moleculele care trec una pe lîngă alta într-un lichid. Spre deosebire de celelalte forme de magnetism, în QSL nu există momente statice, cunoscute drept momente magnetice. Deşi oamenii de ştiinţă au prezis încă din anii '80 că acest al treilea tip de magnetism există, ei nu  reuşiseră să demonstreze asta pînă acum.

Daily Mail scrie că, în ciuda entuziasmului, ar putea trece ani întregi pînă proprietăţile QSL să fie puse în practică. Cel mai probabil, noul tip de magnetism va fi folosit în stocarea datelor şi în comunicaţii, datorită unui fenomen numit "long-range entaglement", în care două particule aflate la mare distanţă una de cealaltă îşi influenţează reciproc stările. De asemenea, proprietăţile QSL ar putea fi folosite şi pentru superconductori, utilizaţi astăzi în aparatele RMN, în staţiile de telefonie mobilă sau pentru dezvoltarea de trenuri foarte rapide.

descoperire , savanti

Valea Nîrnovei este un sat din cadrul comunei Ciutești, raionul Nisporeni. Localitatea se află la distanța de 11 km de orașul Nisporeni și la 84 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 355 de oameni.