26 decembrie 2018, 23:00 Caleidoscop views 42792
26 decembrie 2018, 23:00 Caleidoscop views 42792

Santa Claus şi Sfîntul Valentin, simboluri comerciale

Cine a inventat Santa Claus sau Ziua Îndrăgostiţilor? Istoricii apelează la tradiţiile păgîne şi creştine. Însă experţii afirmă că originile lor trebuie să căutate la secţiile de marketing ale marilor companii, scrie ruvr.ru.

Pentru comercianţi, zilele de sărbătoare ale oamenilor reprezintă topul vînzărilor. În Rusia, de exemplu, în ajunul Anului Nou, în marile magazine vînzările cresc de două-trei ori, vînzările de suveniruri, dulciuri şi băuturi alcoolice cresc de 1,5-2 ori.

Arhiepiscopul Mirei Lichiei, Sf. Nicolae (el este Nicolae Făcătorul de Minuni) nu semăna cu Santa contemporan. Potrivit legendei, Nicolae dăruia copiilor săraci cadouri de Crăciun pentru iniţierea creştină. Însă el nu ar fi fost simbolul sărbătorii dacă specialiştii în marketing de la Coca-Cola nu s-ar fi gîndit cum să crească vînzările băuturii în timpul iernii şi cum să cîştige încrederea copiilor.

La comanda firmei, pictorul Huddon Sundblom a desenat un bătrînel vesel, îmbrăcat într-un costum roşu cu alb, culorile Coca-Cola şi cu un pahar de Coca-Cola în mînă. Nicolae Făcătorul de Minuni s-a transformat într-un instrument eficient de marketing. Pentru a acapara şi mai mult atenţia copiilor, Santa a fost aşezat într-o sanie care zboară, trasă de reni şi cu elfi şi animale magice ca ajutoare. Vladimir Elistratov, culturolog, profesor la Universitatea din Moscova, menţionează că nu numai simbolurile sărbătorilor, dar şi sărbătorile înseşi se creează ca instrumente de vînzare.
„Lumea anglo-saxonă, germană sunt orientate în totalitate spre vînzări: totul se vinde, totul se cumpără, totul este o chestiune de afaceri, inclusiv sărbătorile”.

Cine sunt cei mai fideli fani ai Sfîntului Valentin? Nu sunt numai tinerii romantici, ci vînzătorii de flori, vederi şi parfumuri. Ei au inventat legenda despre Ziua Îndrăgostiţilor şi au adus la cunoştinţa publicului povestea despre un Sfînt Valentin care, în pofida voinţei împăratului Claudius, a încununat soldaţi romani, iar în noaptea execuţiei a scris o scrisoare de dragoste pe o bucată de hîrtie în formă de inimă. În Europa şi Statele Unite efectul comercial de pe urma Zilei Îndrăgostiţilor se situează pe locul trei după Crăciun şi una din sărbătorile naţionale.

Cu cît mai senzaţionale sunt imaginile transnaţionale de sărbătoare, cu atît mai puternică este rezistenţa din partea culturilor naţionale. În Rusia, lui Santa Claus şi Sfîntului Valentin li se opun Moş Gerilă din Veliki Ustiug şi Ziua lui Petru şi a Fevroniei. Nu numai Rusia, dar şi Europa luptă împotriva omului de afaceri transnaţional Santa Claus. Şi Joulupukki din Finlanda sau Pere Noel din Franţa sunt susţinuţi în mod activ de statele lor ca simboluri naţionale ale sărbătorii. Vor rezista oare patrioţii europeni Joulupukki, Pere Noel sau Moş Gerilă presiunii specialistului în marketing lipsit de scrupule Santa Claus?

Cuvinte cheie:

sarbatoare , Moș Crăciun

Comentarii

 (0)
 
*
Cel puţin 3 caractere, doar litere latine

*
Cod Antispam:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Oraș
Prima atestare:
1699
Populația:
5465 locuitori

Lipcani este un oraş în raionul Briceni, Republica Moldova. Oraşul Lipcani este cea mai nordică localitate urbană din Moldova. Amplasat la frontiera de nord-vest a Moldovei cu România şi Ucraina, pe malul stîng al rîului Prut, oraşul Lipcani este situat la o distanţă de 252 km de Chișinău.  Denumirea localităţii vine de la tătarii lipcani care au fost strămutaţi în 1699 din Cameniţa, populînd localitatea. 

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.